Kansainvälistymisen eri vaiheissa tarvitaan erilaista tietotaitoa, joten kasvun edellytykset kulminoituvat pitkälti oikeanlaisiin osaajiin. Go-to-market -vaiheessa täsmäosaamista voi tarjota interim-ammattilainen.
Kansainvälistyminen ei onnistu pelkillä suunnitelmilla. Tarvitaan tavoitteellinen konsepti ja oikeanlaista osaamista, jotta liiketoiminta voi skaalautua kotimaan rajojen ulkopuolelle. Näin näkee kansainvälistymisen ja kasvun asiantuntija Mikko Marsio, joka on toiminut johtotehtävissä globaaleissa yrityksissä kasvattaen niiden sisäisiä, voimakkaiden kasvuodotusten yksiköitä.
– Kansainvälistyminen on ajattelumalli, jossa liiketoiminnan kasvun suunnittelu ja operointi kulkevat käsi kädessä. Siksi kasvuyrityksen on syytä kirkastaa, millaisia aineettomia ja aineellisia omaisuuksia, osaamista ja prosesseja se tarvitsee kasvun tueksi, Marsio sanoo.
”Uuden tiedon ja osaamisen avulla voi laittaa markkinointi- ja myyntikanavat kuntoon.”
Faktaan ja dataan pohjautuva suunnittelu
Aisti Healthin Pia Kantola, joka on toiminut myös startup-sijoittajana ja liiketoimintajohtajana, korostaa harkintaa ennen suuria kansainvälisiä investointeja. Hänen mukaansa kohdemarkkinoiden analyysi ja kysynnän testaus auttavat tekemään päätöksiä pienellä riskillä.
– Ainakin pienemmissä kasvuyrityksissä kannattaa hyödyntää esimerkiksi Business Finlandin Talent Explorer-, Market Explorer- ja Tempo-rahoitusta, joiden avulla voi ostaa kansainvälistymiseen liittyviä asiantuntijapalveluita. Uuden tiedon ja osaamisen avulla voi laittaa markkinointi- ja myyntikanavat kuntoon, Kantola vinkkaa.
Kantolan ja Marsion mukaan kasvuyrityksen ei myöskään kannata rajoittaa katsettaan vain lähimarkkinoihin. Uudet mahdollisuudet voivat löytyä yllättävänkin kaukaa, esimerkiksi Euroopan ulkopuolelta.
– Tietyt maat, kuten Kiina, Intia ja USA, vaativat kuitenkin usein kokeneen go-to-market-asiantuntijan. Kansainvälistymistä ei kannata lähteä harjoittelemaan suin päin, Kantola huomauttaa.
+ Miten onnistut Yhdysvaltain markkinoilla?

Staffpoint Executiven Leena Salo suosittelee yrityksiä kartoittamaan ajoissa lisäresursseja. Näin paras osaaja varmasti löytyy. Salo sanoo, että investointi oikean osaajan palkkaamiseen maksaa itsensä takaisin.
Oikea osaaminen ratkaisee
Kansainvälistymisen eri vaiheissa tarvitaan erilaista osaamista. Marsion mukaan erityisesti go-to-market-vaiheessa tarvitaan täsmäosaamista, jota voi tarjota interim-ammattilainen.
– Kansainvälisessä kasvuympäristössä korostuu moniosaaminen pelkän toimialatuntemuksen sijaan. Interim-ammattilaisen pitää osata johtaa kokonaisuutta ja nähdä, miten eri toiminnot, kuten myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu, toimivat yhdessä, Marsio painottaa.
Interim-ammattilainen tuo yritykseen paitsi kokemusta myös objektiivisuutta. Staffpoint Executiven Leena Salo kuvaa interim-osaajaa epäpoliittiseksi henkilöksi, joka pystyy katsomaan yrityksen liiketoimintaa rehellisesti ja sanomaan suoraan, jos uusi markkina ei aukea odotetusti.
– Usein kasvuyrityksissä törmää minä itse -asenteeseen. Suosittelen kartoittamaan ajoissa lisäresursseja, jolloin paras osaaja varmasti löytyy. Investointi juuri oikean osaajan palkkaamiseen maksaa itsensä takaisin, Salo vakuuttaa.
”Interim-osaaja vauhdittaa kasvua ja auttaa rakentamaan toistettavan mallin.”
Kasvun vauhdittaja, ei pysyvä ratkaisu
Kun kansainvälistymisen konsepti toimii ja liiketoiminta alkaa pyöriä uudessa markkinassa omalla painollaan, interim-ammattilaisen rooli tulee luonnollisesti päätökseen. Tällöin kasvuyritys voi jatkaa kasvua omin voimin ja siirtää painopisteen uusien markkinoiden kehittämiseen.
– Interim-osaaja vauhdittaa kasvua ja auttaa rakentamaan toistettavan mallin. Kun perusta on kunnossa, menestys ei ole enää yksittäisen henkilön varassa, Marsio kiteyttää.
+ Vaatiiko kansainvälistyminen jalkatyötä?
Palaa etusivulle


