Miten yritysosto voi edistää pk-yrityksen kansainvälistymistä?

22.10.2024

Yritysosto on tehokas keino laajentua kansainvälisille markkinoille. Ostettavalla yrityksellä on usein valmiiksi asiakaskunta, verkostot ja paikallista markkinatuntemusta, mikä vähentää uuteen markkinaan liittyviä riskejä ja nopeuttaa kasvua.

Kansainvälistyminen tarjoaa merkittäviä kasvumahdollisuuksia yrityksille, mutta sen toteuttaminen on usein hidasta ja vaatii huomattavia resursseja. Yritysosto voi olla sopiva vaihtoehto yrityksille, jotka haluavat nopeuttaa kansainvälistymistä ja saada välittömästi jalansijaa uusilla markkinoilla. 

Ostamalla paikallisen yrityksen yritys voi hyödyntää olemassa olevia asiakassuhteita, jakelukanavia ja liiketoimintaprosesseja. Tämä vähentää markkinoille tulon kustannuksia ja säästää aikaa, kun kaikkea ei tarvitse rakentaa alusta alkaen. Yritysoston etuna on myös ostettavan yrityksen tuntemus paikallismarkkinoista, sääntelystä ja kulttuurista, mikä auttaa navigoimaan uudessa liiketoimintaympäristössä ja välttämään yleisiä sudenkuoppia. Lisäksi ostettavan yrityksen henkilökunnalla on usein jo tarvittava osaaminen ja kielitaito, mikä puolestaan vähentää koulutus- ja rekrytointitarpeita.  

 

”Ostaminen voi tuoda mukanaan merkittäviä synenergiaetuja.

 

Yritysostolla yritys voi saada käyttöönsä uutta teknologiaa, innovaatioita ja resursseja, joita se voi hyödyntää esimerkiksi omassa tuotekehityksessään. Tämä mahdollistaa nopeamman tuote- ja palvelutarjonnan laajentamisen. Ostaminen voi tuoda mukanaan merkittäviä synergiaetuja, kuten kustannussäästöjä ja skaalaetuja, jotka vähentävät tuotanto- ja toimintakustannuksia. Ostettavan yrityksen brändin tunnettavuus kohdemarkkinoilla voi myös olla arvokas etu.

 

Miten onnistut yritysostossa?

 

Onnistunut yritysosto edellyttää huolellista suunnittelua ja riskeihin varautumista. Ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttäminen on suositeltavaa onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi. Kansainvälisessä yrityskaupassa on hyvä tehdä kattavat analyysit markkinoista, toimialasta, kilpailijoista ja ostettavasta yrityksestä. Lopputuloksesta huolimatta on parempi käyttää rahaa perusteellisiin selvityksiin kuin polttaa satoja tuhansia euroja jo lähtökohdiltaan epäonnistuvaan kansainvälistymisyritykseen. 

Kansainvälistyminen on merkittävä strateginen valinta, joka vaikuttaa yrityksen toimintaan pitkälle tulevaisuuteen. Koska kyseessä on usean vuoden investointi, oikean kansainvälistymistavan valitseminen on ensiarvoisen tärkeää.

Yritysosto on tehokas tapa kansainvälistyä, mutta se ei sovi kaikkiin tilanteisiin. On tärkeä miettiä yrityksen omaa strategiaa, arvioida realistisesti eri vaihtoehtojen riskejä ja mahdollisuuksia sekä suunnitella huolellisesti. Hyvä yritysosto edistää yrityksen strategisia tavoitteita tai tuo synergiaetuja. Älä epäröi harkita yritysostoa kansainvälistymisen välineenä – kaikkea ei tarvitse, eikä aina kannatakaan rakentaa tyhjästä.

 

Palaa etusivulle
Marianne Ruusunhelmi, Suomen Yrittäjät

Tarvitsetko apua tähän teemaan liittyen?

Voit olla yhteydessä seuraaviin asiantuntijoihin. He käyvät kanssasi ensikeskustelun aiheesta, ja ohjaavat tarvittaessa eteenpäin. Mahdolliset maksulliset toimeksiannot sovitaan erikseen.

Kristian Schrey
Viexpo
+358 50 572 8253
kristian.schrey@viexpo.fi
johtaminen ja strategia / kansainvälistyminen / myynti ja markkinointi
Samuli Kaijomaa
Ulkoministeriö
+120 2 451 8963
samuli.kaijomaa@gov.fi
digitaalinen kehitys / kansainvälistyminen / myynti ja markkinointi