Miten viestin vastuullisuudesta?

13.10.2023

Yritysten vastuullisuusviestinnässä viestitään ESG-termeihin linkittyvistä teemoista, kuten esimerkiksi kierrätyksestä, työturvallisuudesta tai toiminnan eettisyydestä, sanoo Varman Hanna Kaskela.

 

ESG – VASTUULLISUUDEN AAKKOSET

  • Environment: ympäristöteemat kuten jätteiden kierrätys, arjen ”ekoteot”
  • Social: sosiaaliset teemat kuten työturvallisuus, työtapaturmien osuus
  • Governance: hyvän hallintotavan teemat kuten toiminnan laillisuus, arvot, yhteiskunnallinen vastuu

 

Yritysten vastuullisuus voidaan tiivistää kolmeen kirjaimeen E, S ja G. Kun puhumme yrityksen vastuullisuusviestinnästä, viestimme ESG-termeihin linkittyvistä teemoista. E eli ympäristövastuu koskee esimerkiksi jätteiden kierrätystä ja energian lähteitä. S eli sosiaalinen vastuu sisältää ihmisoikeudet ja työturvallisuuden. G eli hyvä hallintotapa kattaa periaatteiden noudattamisen ja lainkuuliaisuuden yrityksessä, Varman vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Hanna Kaskela tiivistää, ja antaa vinkit yrityksen vastuullisuusviestintään:

 

1. Kohderyhmä – mieti kenelle viestit

Vastuullisuusviestinnässä on tärkeää harkita, kuka on viestin kohdeyleisö – rahoittajat, kuluttajat vai yrityksen asiakkaat – ja tarjota heille sopivaa tietoa.

 

2. Tavoitteet – viesti tavoitteista

Selkeät tavoitteet ja niistä viestiminen auttavat sidosryhmiä ymmärtämään, mihin yritys pyrkii vastuullisessa liiketoiminnassaan.

 

3. Viestintä – viesti myös kesken olevien asioista

Vastuullisuusviestinnässä on lupa viestiä edistymisestä, vaikka kaikki ei vielä olisikaan valmista. Tällainen tiedonjakaminen voi olla positiivinen askel.

Alkuperäinen juttu on julkaistu 5.10.2023.

Hanna Kaskela on Varman vastuullisuus- ja viestintäjohtaja. Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä, joka on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.