Yritysten vastuullisuusviestinnässä viestitään ESG-termeihin linkittyvistä teemoista, kuten esimerkiksi kierrätyksestä, työturvallisuudesta tai toiminnan eettisyydestä, sanoo Varman Hanna Kaskela.
Yritysten vastuullisuus voidaan tiivistää kolmeen kirjaimeen E, S ja G. Kun puhumme yrityksen vastuullisuusviestinnästä, viestimme ESG-termeihin linkittyvistä teemoista.
E eli ympäristövastuu koskee esimerkiksi jätteiden kierrätystä ja energian lähteitä. S eli sosiaalinen vastuu sisältää ihmisoikeudet ja työturvallisuuden. G eli hyvä hallintotapa kattaa periaatteiden noudattamisen ja lainkuuliaisuuden yrityksessä, Varman vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Hanna Kaskela tiivistää, ja antaa vinkit yrityksen vastuullisuusviestintään.
1. Kohderyhmä – mieti kenelle viestit
Vastuullisuusviestinnässä on tärkeää harkita, kuka on viestin kohdeyleisö – rahoittajat, kuluttajat vai yrityksen asiakkaat – ja tarjota heille sopivaa tietoa.
2. Tavoitteet – viesti tavoitteista
Selkeät tavoitteet ja niistä viestiminen auttavat sidosryhmiä ymmärtämään, mihin yritys pyrkii vastuullisessa liiketoiminnassaan.
3. Viestintä – viesti myös kesken olevien asioista
Vastuullisuusviestinnässä on lupa viestiä edistymisestä, vaikka kaikki ei vielä olisikaan valmista. Tällainen tiedonjakaminen voi olla positiivinen askel.