Miten testata uusia kansainvälisiä markkinoita Amazonin avulla?

30.10.2023

Delipapin Emilia Nordström kertoo, että yrityksen Amazon-matka ei sujunut aivan kivuttomasti, mutta mukaan tarttui arvokasta oppia, jota hyödynnetään muissa kanavissa ja kansainvälisen kasvun rakentamisessa.

Amazon on todella haastava ja omavaltainen kumppani. Säännöt voivat muuttua yön yli, ja asiasta tulee joko tosi huonosti tai ei ollenkaan infoa, toteaa Delipapin Partnerships Development Manager Emilia Nordström.

– Monella on sellainen käsitys, että online-bisnes on helppoa ja tuottavaa, että tuotteet vaan myy itsensä. Sehän ei tosiaankaan ole näin missään platformissa ja Amazonissa pätee vielä ihan omat säännöt. Botit tekevät töitä ennen kuin mikään siirtyy oikealle ihmisille, ja pohjalla on myös vanhaa tekniikka, mikä myös voi haitata Amazonissa myyntiä, Nordström kertoo.

Delipapille kävi esimerkiksi kerran niin, että Amazon pisti tilin viideksi päiväksi kiinni, kun yrityksen omistajista ei löytynyt riittävästi tietoa. Sotkua sumpliessa meni viikon myynnit.

– Tämä on tosi erilaista tekemistä kuin se, että myydään kumppanille tai keskusliikkeelle, joissa asiat menevät ennalta määrätyn syklin mukaan. Amazonissa voit käydä koko syklin yhdessä päivässä, ja seuraavana päivänä joudut aloittamaan uudestaan. Katerakenne on haasteellinen, rahan tekeminen ei ole ihan helppoa. Myynnin seuraaminen onkin tärkeää viikkotasolla, kuukausitasolla seuraaminen ei riitä. Siihen on pitänyt varautua, että mitkään prosessit eivät mene samalla lailla kuin omat perusliiketoiminnan prosessit, oli kyse sitten täytöistä varastoon tai vaikka markkinoinnista.

 

”Kumppani on kannattava investointi”

 

Delipap lähti Amazoniin vähän sillä asenteella, että mennään oppimaan ja tehtiin ensin kaikki itse.

– Näimme, että kyllä tässä on potentiaalia. Olisimme kyllä varmasti saaneet nostetta enemmänkin, jos olisi ollut kumppani heti alusta saakka, mutta kannattavuus on aina haaste. Jos on kovat kumppanikulut, kovat Amazon-kulut, logistiset kulut ja inhouse-kulut, niin pitäisi myydä aika isolla volyymilla, että toiminnan saisi kannattavaksi.

Nordströmin vinkki: Muista, että jos Amazoniin lähtee, kaikkea ei tarvitse itse osata eikä tehdä.

– Markkinointi on Amazonissa elinehto, ja Amazon tuo koko ajan myös uusia markkinointimahdollisuuksia. Saat myynnin ”flywheelin” ajan kanssa pyörimään. Siksi kaikki se taustatyön, SEO-tekeminen, tuotenimiin panostaminen ja arvostelujen saaminen, on tärkeää ja nostaa näkyvyyttä. Arvostelujen perusteella tehdään tosi paljon ostopäätöksiä. Jos saat hyvän kumppanin, joka auttaa näissä, se voi olla kyllä kannattava investointi.

 

Palaa etusivulle

 

 

 

 

 

 

 

Emilia Nordström on Delipapin Partnerships Development Manager.