Miten tarjouskilpailu voitetaan? – Case: Sukkamestarit

14.08.2025

Keväällä 2025 tamperelainen Sukkamestarit sai toivotun, mutta silti yllättävän viestin: yritys oli voittanut Tanskan puolustusvoimien tarjouskilpailun ja pääsisi toimittamaan sukkia merkittävälle kansainväliselle tilaajalle.

– Istuin kotona sohvalla, kun Tanskasta tuli viesti. Luin sen monta kertaa. Oli niin uskomatonta, että me se voitettiin, kertoo Sukkamestareiden tehtaanjohtaja Jani Tarkki.

Voitto ei ollut pieni: tilauksen arvo on 4 miljoonaa euroa seuraavien neljän vuoden aikana. Ensimmäisenä vuonna toimitukset ylittävät jo miljoonan. Lisäksi Tanskan päätös kasvattaa sotilasmäärää voi kasvattaa volyymia entisestään, sillä puitesopimus mahdollistaa jopa 10 miljoonaa euroa.

Tarkki kertoo jälkeenpäin kuulleensa tanskalaisilta, että Sukkamestareiden tarjous erottui joukosta alusta alkaen. Merkittävä tekijä oli yrityksen aktiivisuus jo tarjousprosessin alkuvaiheessa. Sukkamestarit kommentoi tarjousluonnosta laajasti ja antoi myös kehitysehdotuksia. Vaikka tämä ei tuonut lisäpisteitä, se varmisti, että kiinnostus heräsi ja tarjous tuli luettua tarkasti.

Sukkamestareille markkinan tarpeiden seuraaminen on luonnollinen osa tekemistä. Se tekee tarjouskilpailuihin osallistumisesta helpompaa, kertoo Sukkamestareiden markkinointi- ja verkkokauppapäällikkö Johanna Kyllönen.

 

Laatu ja valmistautuminen ratkaisevat

Tarjouskilpailussa painotettiin 70 % laatua ja 30 % hintaa. Yrityksen päätuote sai kenttätesteissä huippupisteet 4,6/5. Kokonaispisteytyksessä kenttä- ja laboratoriotestien pisteet ja hintapisteet kohosivat yhteenlaskettuna summaan 4,28 – eli erittäin korkealle tasolle.

Sukkamestareiden ratkaisu oli kehittää tanskalaisille tuote, joka oli suunniteltu nimenomaan sotilaskäyttöön. Tuotteen perustana on nelikerrosrakenneneulonta.

– Tanskalaiset eivät speksanneet tuotetta tarkkaan, vaan etsivät markkinoiden parasta. Se antoi meille tilaa näyttää, mitä osataan, Torkki sanoo.

Siksi Sukkamestarit teki tarjouksen omalla tyylillään.

– Vakiorivillä mentiin, ja tuli sukka-alan jackpot. Tämä on voitto myös suomalaiselle tekstiiliteollisuudelle, Tarkki kiteyttää.

 

Menestysresepti tarjouskilpailuun

Sukkamestareiden voittoisa resepti tarjouskilpailuun on seuraava:

  • Valmistautuminen ja ennakkotyö: 60 %
  • Tuotenäytteet ja testit: 30 %
  • Dokumentaatio: 10 %

Esimerkiksi Tanskan kilpailutukseen valmistautuminen alkoi jo vuonna 2022, kun yritys sai jätettyä yhteystietonsa tanskalaisille messujen yhteydessä. Tarjousvaiheessa näytteet räätälöitiin käyttäjätarpeiden mukaan, ja dokumentaatio viimeisteltiin huolella.

– Jos valmistautumista ei ole tehty hyvin, ei voi tehdä hyviä dokumentteja. Pitää tunnistaa, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Tarkki tiivistää.

Sukkamestarit kannustaa muitakin pk-yrityksiä mukaan tarjouskilpailuihin.

– Seuratkaa aktiivisesti kysymyspalstoja ja miettikää tarjouksen rakenne viimeiseen asti. Ja jos mahdollista, olkaa ajoissa liikkeellä ja kehittäkää tuotetta käyttäjän näkökulmasta.

Sukkamestareiden markkinointi- ja verkkokauppapäällikkö Johanna Kyllönen korostaa myös jatkuvan kehittämisen kulttuuria.

– Meillä kehitystyö on osa arkea, ja markkinan tarpeiden seuraaminen on luonnollinen osa tekemistä. Se tekee myös tarjouskilpailuihin osallistumisesta helpompaa.

 

Palaa etusivulle