Miten luodaan kilpailuetu?

05.10.2023

Mysoda hyödynsi megatrendejä Euroopan valloituksessa. – Niistä meidän arvoihimme ja tuotekategoriaan sopivat parhaiten ekologisuus, paikallisuus ja arjen helppous. Näiden ympäriltä aloitimme rakentamaan kilpailuetua, kertoo Mysodan toimitusjohtaja David Solomon.

 

TEE NÄIN:

  • Tutki kilpailijoita
  • Tutki markkinoita
  • Innovoi!

 

1. Tutki, miten kilpailija toimii

 

– Euroopassa oli yksi iso tuotantolaitos, josta kuljetettiin ilmaa pullossa ympäri Eurooppaa. Mietimme, että se ei ole kovin ekologista. Meillä oli heti hyvä tunne, että tämän voimme tehdä paremmin, Mysodan toimitusjohtaja David Solomon sanoo.

Mysoda rakensi oman hiilidioksidisilinterejä valmistavan tehtaan Lilleen, Ranskaan. Lillestä on lyhyt matka Belgiaan ja Hollantiin, jotka ovat myös Mysodan kohdemarkkinoita, ja siksi, että kaikkien isojen ranskalaisten ketjujen keskusvarastot ovat Lillen alueella. Halusimme minimoida logistiikan.

 

2. Tutki, miten markkinat toimivat

 

Juomatiivisteiden kohdalla Mysoda tutki, miten markkina toimii. Tiivistettä tehtiin Israelissa kaikille markkinoille ja sitä kuljetettiin maasta toiseen. Mysodalla mietittiin, miten toimia ekologisemmin ja paremmin kuin kilpailija. Toinen tehdas ei ollut vaihtoehto, joten yritys etsi ranskalaisen kumppanin, joka osaa tehdä tiivisteet.

– Löysimme ranskalaisen toimijan ja suunnittelimme yhdessä tuotesarjan, joka on ranskalaiseen makuun ja mahdollisimman paikallinen eli Ranskassa tehty.

 

3. Tuotekehitys ja tutkimus

 

Mysoda halusi ymmärtää ranskalaisia kuluttajia, joilla ei ollut hiilihapotuslaitetta. Yritys teki kuluttajatutkimuksen Ranskassa ja Suomessa. Suomessa siksi, että markkinoiden tuloksia voitiin vertailla. Kuluttajat näkivät, että laitteet ovat liian muovisia ja liian rumia. Rumiksi koettiin kaikki markkinoilla olevat laitteet. Kolmen vuoden tuotekehityksen jälkeen Mysoda julkaisi maailman ensimmäisen puupohjaisen kodinkoneen.

– Puupohjainen hiilihapotuslaite on todella avannut meille ovia markkinoilla eri maissa. Teimme tuotteen, joka on todella erilainen, eikä kilpailija kovin nopeasti voi siihen vastata.

Alkuperäinen juttu on julkaistu 24.3.2021.

David Solomon on Mysodan toimitusjohtaja.