Miten kasvua tehdään?

11.10.2023

Teema:

Kaikki

Kasvun trendit -julkaisussa asiantuntijat antavat vinkit kasvuun. Vinkit on annettu teemoihin, jotka haastavat kasvuhaluisia mikro- ja pk-yrityksiä. Teemat ovat: brändi, osaaminen, kansainvälistyminen, myynti ja data.

 

1. Brändin rakentaminen ja markkinoinnin toimenpiteiden kehittäminen

– Jos halua ja uskallusta riittää, keskittäkää huomio itseenne tekemällä jotain rohkeaa! Siinä olisi oiva keino erottautua markkinassa ja mahdollisesti saada parempaa tuottoa oikeanlaisen tuotteistuksen kautta, vinkkaa Kiho Oy:n Mia Pyykönen.

 

2. Kasvun takana ovat ihmiset

Kasvuyritysten to-do -listalla on löytää oikeat pelaajat oikeille paikoille, eikä se työvoimapulan takia monella ole helppoa. Joillakin se tarkoittaa avainhenkilöiden löytämistä ja palkkaamista, joillain rekrytointikoulutusten järjestämistä.

– Voisi olla hyvä miettiä myös erilaisia henkilöstön sitouttamiskeinoja, jotka voivat olla kustannusvaikutuksiltaan pieniä mutta työntekijöiden kannalta kuitenkin merkittäviä. Samoin voi olla hyvä miettiä erilaisten trainee-polkujen rakentamista oppilaitosyhteistyön kautta, jossa yritys käy kertomassa itsestään potentiaalisille tulevaisuuden työntekijöille ja oppilaitos voi vastaavasti vinkata sopivan tuntuisista henkilöistä jo opiskeluvaiheessa, Eezyn Jani Suominen.

 

3. Kansainvälistymisen kautta rakentuu uusia kasvuväyliä

Monen yrityksen agendalla on markkinaselvitys ja sen pohjalta valinta uusista markkina-alueista. Lisäksi kansainvälistymisen strategia on hiottava kuntoon.

– Liiketoimintamallin kirkastaminen, jossa pohdintaan niin kohdemarkkina kuin mitä tarjotaan; alusta vai alusta & palvelu. Eri kohdemarkkinoiden ymmärtäminen; kuka on maksaja, kellä voitettavaa. Mietittäväksi liiketoimintamalli; kumppanuudet osana ekosysteemiä, Aino Health Managementin Jyrki Eklund.

 

4. Onnistuessaan myynti tuottaa nopeinta kasvua

Myynnin kehittämisessä kannattaa keskittyä resurssien kuntoon laittamiseen ja myynnin seurannan tapoihin.

– Pohtisin, miten saadaan ratkaisu tukemaan asiakkaan liiketoimintaa (pois kuluroolista), jolloin myyntimahdollisuus, mutta myös asiakaspito, paranee. Kun myynnin pullonkaulat haasteena, ratkaisua voisi pohtia myös ulkopuolisen konsultin kautta (tietty toimiala, oven avaaja, toimiala-asiantuntemus), minkä jälkeen osaatte jatkaa palvelua itsenäisesti. Myyntiprosessi myös jälkimarkkinoinnin osalta pohdittavaksi, AVIXON Services Finland Oy:n Hannu Hervos,

 

5. Digitaalisuutta hyödynnetään lähes kaikkialla

Monella kasvuyrityksellä on menossa projekteja, joissa tehdään softakehitystä, luodaan toiminnan tai asiakashallinnan järjestelmiä, pystytetään nettikauppaa tai viilataan verkkosivuja kuntoon.

– Kasvun skaalaaminen eli vaikuttavuuden maksimointi edellyttää myös palvelualustainvestointia ja sen integrointia tilaajien järjestelmiin -> datan liikkuvuus ja läpinäkyvyys on ”must” samoin kuin vaikuttavuuden online raportointi tilaajille. Palvelualustainvestointiin uskon, että saatte helposti julkista rahoitusta, hallitusammattilainen ja johdon sparraaja Anna-Stiina Boström.

Kasvun trendit 2023 on julkaistu 24.1.2023.

Kasvu Open järjestää maksuttomia sparrausohjelmia yrittäjille. Yrityksille maksuttoman sparrauksen tekevät mahdolliseksi Kasvu Openin kumppanit ja vapaaehtoiset sparraajat.
Kasvuryhmä on keskisuurten kasvuyritysten yhteisö. Kasvuryhmässä jaettu kasvutahto ja rohkeat teot edistävät koko Suomen kestävää kasvua.