Manutec Oy tarjoaa kokonaisvaltaista laitevalmistusta ja kokoonpano-osaamista eri teollisuuden aloille. Yrityksen taival alkoi kokeilusta, joka lähti hyvin lyhyessä ajassa kovaan kasvuun.
Viime vuodet Manutec on kasvanut hurjaa vauhtia. Parhaimmillaan Manutec kasvoi 100% vuosivauhtia. Kansainvälistymisestä saadut kokemukset kannustavat yhä rohkeampiin avauksiin.
”Kasvu on ollut kovaa, viime vuonna (2023) 52%. Olemme hyötyneet valtavasti Kasvu Openin sparrauksessa avautuneista oivalluksista, kuten avainhenkilöiden löytämisestä ja uusista rekrytoinneista”, Manutecin toimitusjohtaja Kirsi Junnilainen kertoo.
Haasteet avaavat uusia mahdollisuuksia
Vaikka Manutecin taival on ollut viimeisten vuosien aikana vahvasti nousujohteista, näkyy taantuma heidänkin toiminnassaan. Junnilainen ei kuitenkaan näe haasteita negatiivisena asiana.
Manutecissa juuri haasteet ovat pakottaneet miettimään myyntistrategiaa ja markkinoita uudesta tulokulmasta. Nyt esimerkiksi kansainvälinen laajentuminen on osa Manutecin uutta kunnianhimoista kasvustrategiaa.
”Meillä haasteet toivat painetta kansainvälistymiseen. Otimme pöydälle sellaisia mahdollisuuksia, joihin emme välttämättä muuten olisi tarttuneet.”
Prosessin myötä Manutecille avautui väyliä täysin uusille toimialoille. Näistä yksi on telakkateollisuus, jonne avautui iso asiakkuus.
.
”Meillä on maailmanluokan osaamista kasvuyritykset pullollaan. Kilpailua on, mutta kyllä sinne tulokulmia mahtuu.”
Kansainvälistyminen ei sovi vaatimattomille
Uusien asiakkuuksien myötä yritykselle on avautumassa näköaloja niin Norjan kuin Tanskankin markkinaan. Norjassa Manutec ylsi vastikään ison asiakkuuden tarjouskilpailussa kolmen parhaan joukkoon.
”Päätimme ylittää perisuomalaisen turhan vaatimattomuuden ja kokeilla siipiämme isojen tekijöiden porukassa. Tulos on yllättänyt meidät täysin ja antanut lisää rohkeutta ja uskoa omaan tekemiseen”, Junnilainen iloitsee.
Kokemukset kansainvälisistä tarjouskilpailuista ovat opettaneet Junnilaiselle, että suomalaisen tuotannon kalleus on lähinnä pinttynyt uskomus.
”Meilläkin oli vahva ajatus, että emmehän me siellä voi pärjätä kun suomalaiset ovat niin kalliita. Ei tämä pidä enää paikkaansa. Meillä on hinnan lisäksi myös muita kilpailuvaltteja, kuten tuotannon laatu.”
Junnilainen ei ymmärrä, mikä estää suomalaisia kasvuyrityksiä ja erityisesti teollisuusyrityksiä lähtemästä voimakkaammin kv-markkinaan.
”En ole löytänyt tähän mitään vastausta. Meillä on maailmanluokan osaamista kasvuyritykset pullollaan. Kilpailua on, mutta kyllä sinne tulokulmia mahtuu.”
1. Tee pohjatyöt huolellisesti. Ota selvää, mitä kaikkea markkinaan sisäänpääsy edellyttää. Esimerkiksi Manutecille ISO 9001 -standardi oli ehdoton edellytys kv-markkinaan lähtemiselle.
2. Usko rohkeasti omaan tekemiseen. Vaatimattomat eivät maailmalla pärjää.
3. Lujita toimintamallit ja strategia. Yrityksen on kestettävä isotkin takapakit. Pidä huolta liiketoiminnan peruspilareista ja panosta kestäviin asiakkuuksiin.
4. Pidä huolta henkilöstöstä. Ilman hyvinvoivaa, sitoutunutta ja motivoitunutta tiimiä ei kv-kasvuun voi ponnistaa.
5. Selvitä markkinan nyanssit. Markkinoilla kohtaavat ihmiset. Hallitse tapakulttuuri, panosta toimintatapoihin ja onnistuneisiin kohtaamisiin.