Kuinka rakentaa kasvustrategiaa asiakas, henkilöstö ja teknologia keskiössä?

06.10.2023

Teema:

Strategia

Kokoluokka:

Midcap

Meconetin kasvustrategia perustuu vahvasti trendeihin ja strategisiin valintoihin. Keskeisenä tavoitteena on saavuttaa tulevaisuuden kasvu yhdessä kasvavien vihreän siirtymän asiakkaiden kanssa sekä uusilta tuotealueilta.

 

Vihreä siirtymä on näkynyt merkittävästi Meconetin strategiassa vuodesta 2014 lähtien. Meconet lähti silloin panostamaan asiakkaiden toimintaympäristöön vaikuttavien trendien tunnistamiseen.

– Haastattelimme kattavasti asiakkaitamme, jotta pystyimme ymmärtämään, millaisia vaikutuksia omaan liiketoimintaamme on nähtävissä, Meconetin toimitusjohtaja Teppo Aaltola kertoo.

Asiakkaiden jatkuvaa aktiivista kuuntelemista on jatkettu, ja yritys on siirtynyt dynaamiseen strategian tarkasteluun analysoimalla neljännesvuosittain sitä, miten asiakkaiden maailma tulee muuttumaan ja mitä tämä tarkoittaa Meconetille.

– Vuonna 2016 tunnistimme, että hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä juontava sähköinen liikkuminen tulee muuttamaan vahvasti markkinaa, ja että meillä voisi olla kyvykkyyksiä – palvelumalleja ja teknologiaa – joilla voimme rakentaa lisäarvoa vihreästä siirtymästä hyötyville asiakkaillemme. Muutamia vuosia sitten lähdimme ohjaamaan lisää resursseja näihin toimialoihin ja asiakkuuksiin. Olemme tunnistaneet myös uusia tuotealueita, joissa me voimme tuottaa lisäarvoa.

Iso osa Meconetin asiakkaista on kansainvälisiä suuryrityksiä ja alansa edelläkävijöitä. Mitä vaativampi asiakas, sitä enemmän se pakottaa Meconetiä oppimaan – johtaen siihen, että sitä parempi toimittaja yrityksestä tulee.

Aaltola sanoo, että asiakkaita kuuntelemalla yritys pyrkii ymmärtämään nopeasti, mitä tapahtuu ja miten yrityksen pitää muuttua, jotta se pysyy kehityksen kärjessä.

Teollisuuden alalla liiketoiminnan siirtymää kohti kestävää kasvua on ohjannut vahvasti jo aiemmin lainsäädäntö ja rahoitussektori, mutta vauhtia on kiihdyttänyt myös viimeaikainen energian hinnan nousu. Meconetille se on tarkoittanut vielä vahvempaa vetoa vihreän siirtymän tuotteisiin kuten aurinko- ja tuulivoimaan.

 

Kilpailuetu rakennetaan tuotekehitysvaiheessa

Aaltola kertoo, että yritys tarvitsee hyviä yhteistyötaitoja, jotta se onnistuu tuomaan lisäarvoa asiakkaillemme ja rakentamaan kilpailuetua heidän kanssaan. Kansainvälisten asiakkaiden kanssa tarvitaan osin puhtaasti kielitaitoa ja kulttuurien ymmärtämistä.

– Suunnittelijoidemme täytyy myös olla vähän kuin innovaattoreita, jotta he osaavat hakea luovia ratkaisuja ja ajatella ”out of the box”. Haluamme olla asiakkaiden haasteissa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mukana, jotta pystymme antamaan käyttöön parhaan osaamisemme. Toiminnallisuus ja tuotteen kokonaiskilpailukyky määritellään tuotekehitysvaiheessa, ja jos emme ole siinä mukana, iso osa hyödyistä jää saavuttamatta. Ihmistemme osaamista tukevat tietojärjestelmämme, kuten maailman huippulaatua olevat simulaatiojärjestelmät. Niillä voidaan simuloida esimerkiksi materiaalien muovautumista. Pystymme kertomaan asiakkaillemme, mitä voimme tehdä ja mitä kannattaisi muuttaa, jotta tuote olisi mahdollisimman kilpailukykyinen. Asiakkaillamme ei ole tällaisia järjestelmiä, mutta avullamme saatetaan saada todella merkittäviä vaikutuksia lopputulokseen. Meillä on esimerkkejä, joissa olemme pystyneet muuttamaan koko tuotteen valmistusprosessia ja saamaan sen kautta huomattavia säästöjä asiakkaalle sekä pienentämään tuotteen hiilijalanjälkeä.

 

Osaajapulaa ratkaistaan oppilaitosyhteistyöllä sekä digitalisaation ja tekoälyn avulla

 

Markkinoilta poistuu kymmenen vuoden sisään kovaa osaamista, ja samaan aikaan digitalisaatio ja tekoäly tuovat keinoja hyödyntää teknologista osaamista uudella tavalla. Tämän haasteen ratkaiseminen on Meconetinkin strategiassa.

– Meilläkin on menossa tekoälykokeiluja. Vaikka teknologia tukee ihmisten työtä, tarvitsemme jatkossakin ihmissuhde- ja yhteistyötaitoja. Niitä teknologia ei kovin helposti korvaa. Osaaminen on keskeisiä arvojamme, ja edelläkävijyyteen tarvitsemme asiakas- ja toimintaympäristön ymmärryksen sekä teknologisten investointien lisäksi myös tutkimustyötä vaikka meidän resurssimme tehdä sitä ovatkin pienemmät kuin suuryrityksillä. Haluamme kuitenkin esimerkiksi teettää ja ohjata lopputöitä ja tuoda opiskelijoille mielenkiintoisia caseja. Tämä on myös keino kantaa yhteiskunnallista vastuuta.

 

Alkuperäinen juttu on julkaistu 3.7.2023

Teppo Aatola CEO