Miten viestin vastuullisuudesta?

13.10.2023

Yritysten vastuullisuusviestinnässä viestitään ESG-termeihin linkittyvistä teemoista, kuten esimerkiksi kierrätyksestä, työturvallisuudesta tai toiminnan eettisyydestä, sanoo Varman Hanna Kaskela.

Yritysten vastuullisuus voidaan tiivistää kolmeen kirjaimeen E, S ja G. Kun puhumme yrityksen vastuullisuusviestinnästä, viestimme ESG-termeihin linkittyvistä teemoista.

E eli ympäristövastuu koskee esimerkiksi jätteiden kierrätystä ja energian lähteitä. S eli sosiaalinen vastuu sisältää ihmisoikeudet ja työturvallisuuden. G eli hyvä hallintotapa kattaa periaatteiden noudattamisen ja lainkuuliaisuuden yrityksessä, Varman vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Hanna Kaskela tiivistää, ja antaa vinkit yrityksen vastuullisuusviestintään.

 

1. Kohderyhmä – mieti kenelle viestit

Vastuullisuusviestinnässä on tärkeää harkita, kuka on viestin kohdeyleisö – rahoittajat, kuluttajat vai yrityksen asiakkaat – ja tarjota heille sopivaa tietoa.

 

2. Tavoitteet – viesti tavoitteista

Selkeät tavoitteet ja niistä viestiminen auttavat sidosryhmiä ymmärtämään, mihin yritys pyrkii vastuullisessa liiketoiminnassaan.

 

3. Viestintä – viesti myös kesken olevien asioista

Vastuullisuusviestinnässä on lupa viestiä edistymisestä, vaikka kaikki ei vielä olisikaan valmista. Tällainen tiedonjakaminen voi olla positiivinen askel.

  ESG – VASTUULLISUUDEN AAKKOSET

 

  • Environment: ympäristöteemat kuten jätteiden kierrätys, arjen ”ekoteot”
  • Social: sosiaaliset teemat kuten työturvallisuus, työtapaturmien osuus
  • Governance: hyvän hallintotavan teemat kuten toiminnan laillisuus, arvot, yhteiskunnallinen vastuu
Palaa etusivulle

 

Hanna Kaskela on Varman vastuullisuus- ja viestintäjohtaja. Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä, joka on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.