Kasvun trendit -julkaisussa asiantuntijat antavat vinkit kasvuun. Vinkit on annettu teemoihin, jotka haastavat kasvuhaluisia mikro- ja pk-yrityksiä. Teemat ovat: brändi, osaaminen, kansainvälistyminen, myynti ja data.
1. Brändin rakentaminen ja markkinoinnin toimenpiteiden kehittäminen
– Jos halua ja uskallusta riittää, keskittäkää huomio itseenne tekemällä jotain rohkeaa! Siinä olisi oiva keino erottautua markkinassa ja mahdollisesti saada parempaa tuottoa oikeanlaisen tuotteistuksen kautta, vinkkaa Kiho Oy:n Mia Pyykönen.
2. Kasvun takana ovat ihmiset
Kasvuyritysten to-do -listalla on löytää oikeat pelaajat oikeille paikoille, eikä se työvoimapulan takia monella ole helppoa. Joillakin se tarkoittaa avainhenkilöiden löytämistä ja palkkaamista, joillain rekrytointikoulutusten järjestämistä.
– Voisi olla hyvä miettiä myös erilaisia henkilöstön sitouttamiskeinoja, jotka voivat olla kustannusvaikutuksiltaan pieniä mutta työntekijöiden kannalta kuitenkin merkittäviä. Samoin voi olla hyvä miettiä erilaisten trainee-polkujen rakentamista oppilaitosyhteistyön kautta, jossa yritys käy kertomassa itsestään potentiaalisille tulevaisuuden työntekijöille ja oppilaitos voi vastaavasti vinkata sopivan tuntuisista henkilöistä jo opiskeluvaiheessa, Eezyn Jani Suominen sanoo.
3. Kansainvälistymisen kautta rakentuu uusia kasvuväyliä
Monen yrityksen agendalla on markkinaselvitys ja sen pohjalta valinta uusista markkina-alueista. Lisäksi kansainvälistymisen strategia on hiottava kuntoon.
– Liiketoimintamallin kirkastaminen, jossa pohdintaan niin kohdemarkkina kuin mitä tarjotaan; alusta vai alusta & palvelu. Eri kohdemarkkinoiden ymmärtäminen; kuka on maksaja, kellä voitettavaa. Mietittäväksi liiketoimintamalli; kumppanuudet osana ekosysteemiä, Aino Health Managementin Jyrki Eklund sanoo.
4. Onnistuessaan myynti tuottaa nopeinta kasvua
Myynnin kehittämisessä kannattaa keskittyä resurssien kuntoon laittamiseen ja myynnin seurannan tapoihin.
– Pohtisin, miten saadaan ratkaisu tukemaan asiakkaan liiketoimintaa (pois kuluroolista), jolloin myyntimahdollisuus, mutta myös asiakaspito, paranee. Kun myynnin pullonkaulat haasteena, ratkaisua voisi pohtia myös ulkopuolisen konsultin kautta (tietty toimiala, oven avaaja, toimiala-asiantuntemus), minkä jälkeen osaatte jatkaa palvelua itsenäisesti. Myyntiprosessi myös jälkimarkkinoinnin osalta pohdittavaksi, vinkkaa AVIXON Services Finland Oy:n Hannu Hervos.
5. Digitaalisuutta hyödynnetään lähes kaikkialla
Monella kasvuyrityksellä on menossa projekteja, joissa tehdään softakehitystä, luodaan toiminnan tai asiakashallinnan järjestelmiä, pystytetään nettikauppaa tai viilataan verkkosivuja kuntoon.
– Kasvun skaalaaminen eli vaikuttavuuden maksimointi edellyttää myös palvelualustainvestointia ja sen integrointia tilaajien järjestelmiin -> datan liikkuvuus ja läpinäkyvyys on ”must” samoin kuin vaikuttavuuden online raportointi tilaajille. Palvelualustainvestointiin uskon, että saatte helposti julkista rahoitusta, hallitusammattilainen ja johdon sparraaja Anna-Stiina Boström neuvoo.